Factorii care Determina și Influenteaza Calitatea Produselor și Serviciilor

Curs
9.1/10 (10 voturi)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 10 în total
Cuvinte : 3779
Mărime: 56.07KB (arhivat)
Publicat de: Virgil Giurgiu
Puncte necesare: 0

Extras din curs

3.1.Factorii calităţii

Calitatea produselor este determinată şi influenţată de o serie de factori: principali, adică cei care acţionează în procesul de producţie sau secundari care acţionează în sfera circulaţiei mărfurilor (producător-comerţ-consumator).

Schematic cele doua categorii de factori se prezintă:

Factorii calităţii care: - acţionează în producţie (principali sau determinanţi);

- cercetarea şi proiectarea

- materia primă şi materialele

- procesul tehnologic: utilaje, faze si organizare

- calificarea personalului

- motivarea personalului

- managementul calităţii

- standardele, normele

- influenţează calitatea în comerţ, turism:

- ambalarea

- transportul

- păstrarea

Contribuţia acestor factori este ilustrată grafic în mai multe variante cunoscute în literatura de specialitate :

- triunghiul calităţii;

- spirala calităţii a lui J.M. Juran

- diagrama cauza-efect a lui Ishikawa

Înainte de a trata principalii factori ai calităţii trebuie prezentate legătura dintre cele două concepte care se întrepătrund, dar nu se confundă:

a) Calitatea producţiei cuprinde întregul proces începând cu concepţia – proiectarea, calitatea materiei prime şi a materialelor auxiliare şi funcţional ale utilajelor, nivelul tehnologiei, calificarea şi experienţa personalului, organizarea.

b) Calitatea produselor reprezintă gradul sau măsura în care s-a materializat calitatea producţiei în nivelul tehnic, economic şi social al produsului finit.

Relaţia de intercondiţionare dintre calitatea producţiei şi calitatea produsului se poate vedea prin relaţia:

Q= Q *f *f ,

în care: Q – calitatea produsului; Q ¬¬ ¬¬- nivelul de calitate cerut de beneficiar; f - factorul de cuantificare a creativităţii (calitatea concepţiei proiectului); f - factorul de cuantificare al fabricaţiei (obţinerii produsului) faţă de documentaţia tehnică (calitatea fabricaţiei).

EX: dacă se consideră valorile: Q = 0,9; f =0,8; f =0,6 se obţine Q = 0,432; deci: faţă de cerinţele beneficiarilor (0,9) calitatea produsului finit este la mai puţin de jumătate (0,432) datorită calităţii reduse a procesului de obţinere (0,6) şi calitate a concepţiei (0,8).

Reprezentarea grafica a relaţiilor de interdependenţa dintre calitatea producţiei şi calitatea produsului este bine ilustrată de „triunghiul calităţii” în vârfurile căruia se află: cerinţele calitative ale pieţei (consumatorilor) (Q ); calitatea omologată (Q ); calitatea produsului finit (Q).

Triunghiul reprezintă relaţiile dintre „cerinţele clienţilor (A)” caracteristicile calitative prescrise în documentaţia tehnica (B) şi caracteristicile de calitate ale produsului finit (C). Între cei trei factori de baza A,B,C se interpune: calitatea concepţiei (A-B), calitatea fabricaţiei (B-C) şi calitatea produsului finit (C-A).

Fig. 3. 1 Triunghiul calităţii

Factorii care determina si influenţează calitatea produselor si serviciilor

Cercul calităţii este un model conceptual ce reprezintă toata traiectoria produselor, de la cercetarea pieţei pentru identificarea nevoilor, trecând prin proiectare, producţie, vânzări, servicii, postvânzare, ajungându-se din nou la cercetarea pieţii.

Rezultă ca cerinţele consumatorului (beneficiarului) determina o anumită concepţie, care se concretizează în caracteristicile din documentaţia tehnică la omologare. Acestea vor reclama un anumit tip de proces tehnologic, anumite materii prime şi materii auxiliare ce vor reflecta intr-o anumita proporţie în calitatea produsului finit, reprezentând o sinteza şi o rezultantă, a acestor factori, legaţi în mod direct cu necesitatea satisfacerii unei nevoi , într-un anumit grad.

În sfera circulaţiei acţionează factorii specifici ai acesteia ca transportul, ambalajul şi păstrarea, care pot şi ei influenţa calitatea produsului finit.

O reprezentare grafică sugestiva a factorilor care determina si influenţează calitatea este „spirala calităţii” a lui J.M.Juran din care se desprind următoarele idei:

- realizarea unui P începe cu cercetarea ştiinţifica de piaţa sau laborator pentru a afla cerinţele consumatorilor (beneficiarilor) privind calitatea şi sortimentul;

- cerinţele consumatorilor sunt „traduse” în valori precise ale proprietarilor în vederea fabricaţiei produselor;

Preview document

Factorii care Determina și Influenteaza Calitatea Produselor și Serviciilor - Pagina 1
Factorii care Determina și Influenteaza Calitatea Produselor și Serviciilor - Pagina 2
Factorii care Determina și Influenteaza Calitatea Produselor și Serviciilor - Pagina 3
Factorii care Determina și Influenteaza Calitatea Produselor și Serviciilor - Pagina 4
Factorii care Determina și Influenteaza Calitatea Produselor și Serviciilor - Pagina 5
Factorii care Determina și Influenteaza Calitatea Produselor și Serviciilor - Pagina 6
Factorii care Determina și Influenteaza Calitatea Produselor și Serviciilor - Pagina 7
Factorii care Determina și Influenteaza Calitatea Produselor și Serviciilor - Pagina 8
Factorii care Determina și Influenteaza Calitatea Produselor și Serviciilor - Pagina 9
Factorii care Determina și Influenteaza Calitatea Produselor și Serviciilor - Pagina 10

Conținut arhivă zip

  • Factorii care Determina si Influenteaza Calitatea Produselor si Serviciilor.doc

Alții au mai descărcat și

Produsele horticole, calitate și păstrare

INTRODUCERE Produsele horticole au o mare importanta în alimentaţia populaţiei, acestea folosindu-se atât în stare proaspătă cât şi ca materii...

Probleme în industria zahărului

CARE ESTE SUTIRAJUL APLICAT LA EXTRACTIA IN KG LA 100 KG SFECLA DACA SE PRELUCREAZA TAITEI DE SFECLA CU 15% ZAHAR IAR CONTINUTUL DE ZAHAR AL ZEMII...

Genetică

STRUCTURA CELULEI SI COMPONENTELE EI CU FUNCTIE EREDITARA Ereditatea, proprietate esentiala a vietii, trebuie sa fie determinata ca si celelalte...

Noțiuni generale de gastronomie

NOTIUNI GENERALE IN GASTRONOMIE - Tehnologia culinara – transforma materiile prime in produse finite sau semifinite printr-o succesiune de...

Drojdii și Mucegaiuri

STUDIUL MICROBIOLOGIC AL MUCEGAIURILOR Mucegaiurile sunt microorganisme de tip eucariot, monocelulare sau pluricelulare, diferentiate din punct...

Standardizare

3.1. Definitii În Legea nr. 355/2002 si standardul metodologic de vocabular SR EN 45 020:2004, sunt definiti urmatorii termeni: Standard ...

Trasabilîtatea

TRASABILITATEA Aspecte generale O serie de incidente international, cum ar fi encefalopatia bovină spongiformă (BSE), contaminarea produselor...

Tehnologia și Controlul Calității în Industria Panificației

1. Materii prime- grâu, porumb, secara 2. Însusiri tehnologice ale boabelor de cereale 3. Fazele procesului tehnologic în industria moraritului:...

Te-ar putea interesa și

Garantarea calității prin metode moderne - marcarea și etichetarea

Argument Realitatea economică şi socială impune, ca o condiţie esenţială a oricărei activităţi eficiente, cooperarea agenţilor economici pe baza...

Proiect Didactic Aplicativ

PROPUNATOR: SCOALA: Colegiul Economic – Rm. Valcea DATA: CLASA: a X – a C DISCIPLINA: Studiul calitatii produselor si serviciilor LECTIA:...

Calitatea Serviciilor - Coordonată Centrală a Activității Economice

I. Consideratii generale privind calitatea produselor si serviciilor O privire de ansamblu asupra economiei mondiale a sfârsitului de secol...

Modalități de creștere a eficienței activității

ARGUMENT “Eficienta este atributul oricarei activitati umane de a produce efectul util dorit.” Acceptiunea notiunii de eficienta se intalneste in...

Servicii Bancare

O privire de ansamblu asupra economiei mondiale a sfârsitului de secol permite evidentierea urmatoarelor tendinte: diversificarea si înnoirea...

Analiza Cheltuielilor de Exploatare, a Veniturilor de Exploatare și a Cifrei de Afaceri

CAP.1. Prezentarea Societatii Comerciale Articus Srl Bals 1.1. Constituirea Societatii Comerciale Articus Srl Bals Denumirea societatii este :SC...

Noțiuni Privind Conceptul de Produs și Serviciu

INTRODUCERE 3 MOTIVAREA ALEGERII TEMEI 3 CAPITOLUL I 4 NOȚIUNI PRIVIND CONCEPTUL DE PRODUS ȘI SERVICIU 4 1.1 Conceptul de produs 4 INTRODUCERE...

Relația între calitatea produselor și protecția consumatorului. Studiu de caz la SC Lipomin SA

CALITATEA PRODUSELOR 1.1.CONCEPTUL CALITĂŢII Conceptul general de „calitate” se utilizează în diverse domenii, printre care se află şi cel al...

Ai nevoie de altceva?