Psihologie organizațională

Curs
8.7/10 (6 voturi)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 43 în total
Cuvinte : 16649
Mărime: 102.27KB (arhivat)
Publicat de: Sandu Gabi Ifrim
Puncte necesare: 0

Extras din curs

1. OBIECTUL PSIHOLOGIEI ORGANIZAŢIONALE

Psihologia organizaţională = ramură aplicativă a psihologiei, care studiază omul şi comportamentul său organizaţional (omul în organizaţie)

− mult timp, Psihologia organizaţională a fost studiată într-o disciplină complexă numită Psihologie industrială şi organizaţională; mai nou, se numeşte Management şi comportament organizaţional (în psihologia americană);

- Bloom şi Naylor: psihologia industrială este o aplicaţie/extensie a fenomenelor

şi principiilor psihologice, la problemele referitoare la cei

care lucrează în contextul activităţilor economice şi

industriale;

- Guyon: psihologia industrială şi organizaţională reprezintă studiul ştiinţific al

relaţiilor dintre om şi lumea muncii, studiul adaptării omului la locul

său de muncă, la oamenii cu care interacţionează;

- Franck Landy: psihologia industrială şi organizaţională are trei mari domenii:

psihologia personalului, psihologia industrială socială şi

psihologia factorului uman;

- Mucinski: psihologia industrială şi organizaţională studiază comportamentul

în situaţiile de muncă;

− ca urmare, s-au dezvoltat două direcţii:

− Psihologia industrială (a muncii)→studiază relaţia Om-Maşină-Mediu

− Psihologia organizaţională→studiază Omul-Profesia-Munca în context

organizaţional

− secolul XX−secolul marilor organizaţii

− inevitabil, calitatea individului de membru al unei organizaţii îşi pune amprenta asupra personalităţii sale, asupra culturii, modului său de învăţare;

− White (1956): conceptul de „om organizaţional” (omul influenţat de organizaţie)

Obiectul Psihologiei organizaţionale: comportamentul organizaţional→semnificaţii:

a) set de fenomene psihosociale, specifice membrilor organizaţiilor

− atitudini, valori, preferinţe

− comportamentul indivizilor, consideraţi conducători, executanţi, procesori de informaţii, implicaţi în evenimentele sociale din cadrul organizaţiei

− comportamentul grupurilor, echipelor, inclusiv a coaliţiilor informale

− comportamentul unităţilor organizate (departamente, secţii)

− comportamentul contextului organizaţional şi ambiental (tehnologie, piaţă, concurenţă)

− comportamentul organizaţional nu poate fi redus la comportamentul individual, în sensul că el poate şi trebuie să fie explicat prin:

- distribuţia puterii

- informaţie (nivelul acesteia)

- distribuţia altor resurse

− trebuie studiat individul, grupul, organizaţia în ansamblu, ambianţa

− interesează modul în care comportamentul organizaţional:

- este suscitat de organizaţie sau de aspecte ale acesteia

- este cauzat de organizaţie, în mod direct

- este considerat relevant pentru membrii organizaţiei respective

b) arie de studiu, domeniu ştiinţific, studiat cu metode ştiinţifice

− sarcinile Psihologiei organizaţionale sunt:

- să explice comportamentul organizaţional

- să anticipeze comportamentul organizaţional (integrare, eficienţă, absenteism, fluctuaţie)

- să controleze comportamentul organizaţional

− Psihologia organizaţională are legături cu diferite discipline:

- cu Psihologia muncii→spre deosebire de aceasta, nu se mai pune accent pe latura executivă a muncii, ci pe latura psihosocială a individului, cum interacţionează cu ceilalţi

- cu Sociologia muncii→dacă această disciplină studiază fenomenele sociale instituţionalizat şi cu grad mare de structurare, Psihologia organizaţională studiază fenomenele sociale subiective (atitudini, motivaţii…)

− factorii care au facilitat apariţia Psihologiei organizaţionale

- factori ontologici: →apariţia marilor organizaţii

→schimbările rapide de tehnologie

- factori gnoseologici: →dezvoltarea cunoaşterii

- factori pragmatici: →identificarea complexităţii organizaţionale

→recurgerea la specialişti, pentru creşterea eficienţei

organizaţionale

2. DEFINIREA ŞI CLASIFICAREA ORGANIZAŢIILOR

2.1. ORGANIZAŢIILE-INTERES TEORETIC ŞI PRACTIC

− atâta vreme cât societatea este interesată de eficienţă, iar organizaţiile sunt forme de organizare a acţiunii umane, consecinţa a fost aceea de a interveni ameliorativ

− precizări:

- organizaţiile au început să fie studiate din perspective multiple, din punct de vedere sociologic, juridic, antropologic;

- în studiul comportamentului organizaţional trebuie avut în vedere că, un rezultat, o teorie dovedit(ă) valid(ă) într-o cultură poate fi invalidat(ă) într-o altă cultură (Triandis)

- se utilizează concepte foarte diferite sau foarte asemănătoare pentru o realitate similară sau invers→trebuie evitate confuziile

2.2. TIPURI DE DEFINIŢII ALE ORGAIZAŢIILOR

a) organizaţiile ca scop

− în general, acest tip de definiţii au fost utilizate până în anii ’60

− ex: organizaţiile sunt forme de organizare a acţiunii umane cu scopuri explicite, oficiale

− accentuând asupra scopului, definiţiile scapă din vedere mecanismele interne ale individului în funcţionarea organizaţiei

−nu întotdeauna scopurile oficiale/colective sunt identice cu cele individuale

b) organizaţiile ca structură formală

− March, Simon (1958): organizaţia implică roluri stabilite şi explicite, ce tind spre un

grad mare de predictibilitate şi coordonare

− Weber: oferă o definiţie asemănătoare pentru birocraţie

c) organizaţiile ca prototip al activităţii umane (Silverman, 1970)

− sunt definiţii care accentuează mai degrabă un deziderat: activitatea în cadrul organizaţiei e perfectă, ideală

Preview document

Psihologie organizațională - Pagina 1
Psihologie organizațională - Pagina 2
Psihologie organizațională - Pagina 3
Psihologie organizațională - Pagina 4
Psihologie organizațională - Pagina 5
Psihologie organizațională - Pagina 6
Psihologie organizațională - Pagina 7
Psihologie organizațională - Pagina 8
Psihologie organizațională - Pagina 9
Psihologie organizațională - Pagina 10
Psihologie organizațională - Pagina 11
Psihologie organizațională - Pagina 12
Psihologie organizațională - Pagina 13
Psihologie organizațională - Pagina 14
Psihologie organizațională - Pagina 15
Psihologie organizațională - Pagina 16
Psihologie organizațională - Pagina 17
Psihologie organizațională - Pagina 18
Psihologie organizațională - Pagina 19
Psihologie organizațională - Pagina 20
Psihologie organizațională - Pagina 21
Psihologie organizațională - Pagina 22
Psihologie organizațională - Pagina 23
Psihologie organizațională - Pagina 24
Psihologie organizațională - Pagina 25
Psihologie organizațională - Pagina 26
Psihologie organizațională - Pagina 27
Psihologie organizațională - Pagina 28
Psihologie organizațională - Pagina 29
Psihologie organizațională - Pagina 30
Psihologie organizațională - Pagina 31
Psihologie organizațională - Pagina 32
Psihologie organizațională - Pagina 33
Psihologie organizațională - Pagina 34
Psihologie organizațională - Pagina 35
Psihologie organizațională - Pagina 36
Psihologie organizațională - Pagina 37
Psihologie organizațională - Pagina 38
Psihologie organizațională - Pagina 39
Psihologie organizațională - Pagina 40
Psihologie organizațională - Pagina 41
Psihologie organizațională - Pagina 42
Psihologie organizațională - Pagina 43

Conținut arhivă zip

  • Psihologie Organizationala.doc

Alții au mai descărcat și

Violența școlară - violența profesor-elev

CAPITOLUL 1 DEVIANŢA ŞCOLARĂ- ABORDARE GENERALĂ 1.1. Delimitarea conceptului de devianţă şcolară Devianţa şcolară este un fenomen care se...

Behaviorismul

Timp îndelungat psihologia a fost considerata o stiinta a starilor de constiinta. De aceea singura metoda aplicabila mult timp, a fost...

Rolul și specificul actualului sistem de evaluare propus în cadrul reformei învățământului

1. Evaluarea este o componenta esentiala a procesului instructiv/educativ, a triadei predare-invatare-evaluare, avand ca scop cunoasterea efectelor...

Psihologie organizațională

1.Introducere Psihologia muncii si organizationala (M-O) este o ramura a psihologiei care s-a dezvoltat pe masura ce societatea s-a implicat tot...

Psihologie Experimentală și Statistică

OBSERVATIA O cercetare concreta îsi are originea – de regula- într-un proces de observatie. Dupa cum spune Piaget într-un interviu: “Pleci de la...

Etapele dezvoltării psihologiei organizaționale

Istoria aparitiei psihologiei organizationale dateaza de la inceputul secolului XX cand s-a pus problema cresterii eficientei muncii in cadrul...

Etape în dezvoltarea comunicării umane

Diferite forme de primate au evoluat în urmîtoarele epoci. Majoritatea erau mici si traiau în copaci. Dupa si mai multe epoci, o anumita specie, de...

Gândirea

Intelectul desemneaza un sistem de relatii, activitati si procese psihice superioare (inteligenta, gândire, memorie imaginatie, atentie,...

Te-ar putea interesa și

Relația dintre Leadership și Personalitate din Perspectiva Psihologiei Organizaționale

INTRODUCERE „Îi admirăm pe oamenii de geniu, îi invidiem pe oamenii bogaţi, ne temem de oamenii aflaţi la putere, dar de încrezut, nu ne încredem...

Personalitatea luptătorilor în misiunile internaționale

INTRODUCERE Profesiile din domeniul militar solicită prin ansamblul competențelor pe care le implică ființa umană în integralitatea ei....

Analiză SWOT - psihologie organizațională

Cercetarea proceselor de organizare este un element esential în întelegerea functionalitatii sociale, a modului de constituire si stratificare a...

Psihologie organizațională

Obiective 1. Diagnoza motivationala 2. Diagnoza satisfactiei 3. Diagnoza climatului organizational 4. Investigarea conflictului organizational...

Condiții de malpraxis în aplicarea psihodiagnozei în psihologia organizațională

Psihologii au responsabilitatea de a cunoaşte şi de a aplica prevederile Codului deomtologic al profesiei de psiholog cu drept de libera practica....

Relația dintre Satisfacție și Performanță

Capitolul II 2.1.Introducere Schimbarea viziunii asupra angajatului de la „rău necesar” la „valoare” a adus cu ea un număr de situaţii care...

Leadership - personalitate. relație văzută din perspectiva psihologiei organizaționale

INTRODUCERE Conducerea este un raport social, baza obiectiva a acestui raport social este diviziunea muncii. Conducerea evolueaza intre doua...

Impactul asupra climatului și culturii în cadrul organizației

Introducere Mediul economic actual presupune existenţa unei competiţii din ce în ce mai acerbe, iar preocupările de bază ale oricărei organizaţii...

Ai nevoie de altceva?