Extras din curs
Demersul de elaborare a strategiilor logistice trebuie sa porneasca de la aspectele generale, care caracterizeaza mediul economic actual, pentru a se concentra pe conditiile concrete în care întreprinderile îsi desfasoara activitatea.
Miza strategica a logisticii
Termenul logistica aparut în cursul anilor ’80 trimitea spre notiuni ca stocare, manipulare, transport etc., de cele mai multe ori utilizate separat. Principala asociatie europeana înfiintata în anul 1984, European Logistics Association (ELA), da propria sa definitie acestei activitati: „Organizarea, planificarea, controlul si realizarea fluxurilor de bunuri de la dezvoltare si aprovizionare pâna la productie si distributia catre clientul final, pentru a satisface cerintele pietei cu un cost minim si cu un capital minim”.
La mijlocul anilor ’90 s-a impus termenul supply chain, sub influenta producatorilor de programe informatice, care propuneau instrumentele unei gestiuni coordonate si integrate a lantului logistic extins din amontele si avalul întreprinderii. Din acest moment, conducerea lantului logistic urmareste cresterea performantei globale si plasarea în mod sistematic a clientului ca motor si centru al dispozitivului. Fluxurile se întind din aval spre amonte si invers, datorita noilor tehnologii de comunicare si, mai ales, a dezvoltarii Internet-ului.
Daca informatiile sunt dematerializate, nu înseamna ca operatiunile fizice sunt mai putin importante. Transportul, într-o economie globalizata, se confrunta cu constrângeri majore de rapiditate si de termene. Controlul manipularii, cu diversele sale operatiuni – fragmentarea sau consolidarea loturilor, pregatirea comenzii, operatiunile de picking, ambalare etc. – necesita rigoare si organizare eficace pentru a produce câstiguri de productivitate. Pozitionarea strategica a locurilor de stocare conditioneaza calitatea serviciilor si fluiditatea transporturilor din amonte si din aval.
Pentru ca un produs sa fie propus într-un magazin la un cost acceptabil, trebuie ca infrastructurile logistice ale distribuitorului, producatorului si furnizorilor sai sa fie conectate, datorita interdependentei într-un lant continuu, a carei miza o reprezinta satisfacerea clientului. În afara functiei sale operationale, logistica va capata si o dimensiune tactica, care consta în programarea fluxurilor si modurile de tratare ale acestora, cât si o dimensiune strategica, care are scopul de a defini mijloacele necesare pentru a raspunde obiectivelor întreprinderii.
Aceasta conceptie strategica a logisticii îi confera un loc din ce în ce mai important în întreprinderi si da loc unui ansamblu de idei asupra manierei de integrare a unei functii la un sector de activitate, chiar la un sector geografic care se poate extinde la un grup de tari. Este necesar sa se actioneze dintr-o perspectiva globala, tinând cont de mai multi factori:
- mondializarea schimburilor;
- multiplicarea numarului actorilor din canalul logistic care implica integrarea noilor instrumente ale lantului logistic;
- concurenta (întreprinderile se diferentiaza prin servicii, care se bazeaza în mare parte pe logistica);
- rapiditatea si flexibilitatea, criterii fundamentale ale eficacitatii unui lant logistic;
- logistica, în calitate de functie transversala necesita o cooperare a tuturor entitatilor implicate;
- numerosii parteneri pe care îi antreneaza.
Logistica însoteste produsul pe întregul parcurs în interiorul întreprinderii, dar si în afara acesteia. Nu toate serviciile propuse sunt importante ca volum, însa sunt decisive pentru bunul mers al operatiunilor.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Elaborarea Strategiilor Logistice.doc