Mitologie - Mircea Eliade

Notiță
7/10 (1 vot)
Domeniu: Filologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 1911
Mărime: 14.18KB (arhivat)
Publicat de: Angel Bota
Puncte necesare: 4
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Balteanu
fituica pentru cursul din anul 3 de mitologie de la profesorul Balteanu, Ugal

Extras din notiță

Repere in cercetarea culturii populare

M.Eliade are in vedere in prefata editiei franceze a lucrarii intitulate „De la Zamolxis la Gingis-Hann” metodolgia de lucru a lui Mircea Eliade, materiale abordate o serie de studii constrastice, indica si utilitatea certarii culturii poporului roman. Eliade indica obiectivele fundamentale ale cercetarii sale in domeniu. Acestea vizeaza elementele esentiele ale culturii geto-dace si ale folclorului romanesc. Eliade explica de ce este important sa studiem atat cultura geto-daca cat si cea romaneasca. Cultura creata pe teritoriul Romaniei de azi este mai veche decat multe dintre culturile orientale pe care le luam ca baza de cercetare. Cercetarile sale nu constituie o istorie religioasa a Daciei pentru ca aceasta ar presupune luarea in seama a unor etape, dar ca cercetarea este una de istorie a religiilor, cercetarea este realizata de un istoric al religiilor, realizeaza o sinteza in care intra informatii de ordin religios, mitologic, istoric etc.

Eliade ofera exemple la modul de procedare:

-nu poate fi studiata problematica numelui etnic al dacilor fara a discuta despre confreriile de razboinici

-nu poate fi discutat mitul cosmogonic romanesc daca nu vom avea in vedere notiunea de deus otiosus (zeul care s-a retras)

-cultul lui Zamolxe nu poate fi inteles daca nu se discuta problema mai generala a ocultarii zeului

-problema intemeierii Moldovei nu poate fi inteleasa decat in contextul vanatorii rituale

-Legenda Manastirii Argesului poate fi inteleasa doar daca o analizam in contextul mitologic al jertfei umane

-Miorita trebuie analizata in primul rand prin prisma functiei oraculare a elementului animalier

Eliade atrage atentia asupra faptului ca a realizat studiile sale si pentru a dovedi necesitatea unosr studii care sa ofere publicului informatiile esentiale referitoare la culturile arhaice si la cele populare lipsite de expresie scrisa; acestea pot fi utile pentru studiile de mitologie generala.

Cercetarea culturilor arhaice lipsite de expresie scrisa constituie unul dintre cele mai importante proiecte ale celei de-a doua jumatati a sec XX.

Lucrarea lui a aparut in 1970 in editie franceza si in 1978 in editie romaneasca.

Prefata romaneasca ,, De la Zamolxis la Gingis-Hann’’

Eliade arata ca aceasta prefata va fi urmata si de cercetari in ceea ce priveste calusarii, colindele, sarbatorile de iarna, dar acest proiect nu s-a mai realizat din cauza mortii sale in 1986.

Traditiile folclorice romanesti sunt o mina inepuizabilapentru cercetari. Informatia mitologica rom.e putin cunoscuta in strinatate.

E.incheie prefatya cu o idee:materialele mitologice rom. Pot contribui la explicarea unor fenomene similare din alte zone ale lumii.

De-a lungul timpului mai multi cercetatori s-au ocupat de cult. Pop. rom.: Hasdeu, V.Parvan, N. Iorga. Cercetarea realizata de E e considerata cea mai valoroasa.El a introdus in circuitul stiintific universal informatia mitologica rom.

Caracteristicile articolelor:eruditie, documentare externa, rigoare stiintifica, capacitate de analiza si sinteza , contributii personale

Destinul cultului Zalmoxian

E. spune ca s-au pastrat urme ale cultului Zalmoxian in folclorul rom. datorita ecourilor cultului Dianei . Cuvinte precum:zana, zanatec , sanziana valorifica cultul Dianei. Un rol important in disparitia cultului elitist zalmoxian l-a avut Deceneu dar si ascensiunea crestinismului, a tendintelor latinizante din cultura romaneasca. Desi disparut din spatiul romanesc cultul zalmoxian persista la alte popoare precum cel spaniol(vizigotii au stapanit timp de 3 secole Peninsula Iberica). Articolul lui E. nu rezolva problema statutului lui Zalmoxe. Ipostaza acceptata astazi e de mare preot in cultul lui Gebeleizis, autorul respingand latura de erou civilizator a lui Z. si insistand mai mult pe cea de erou.

Preview document

Mitologie - Mircea Eliade - Pagina 1
Mitologie - Mircea Eliade - Pagina 2
Mitologie - Mircea Eliade - Pagina 3
Mitologie - Mircea Eliade - Pagina 4
Mitologie - Mircea Eliade - Pagina 5
Mitologie - Mircea Eliade - Pagina 6
Mitologie - Mircea Eliade - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Mitologie - Mircea Eliade.doc

Alții au mai descărcat și

Mircea Eliade și Ontologia Sacrului

Filosof al miturilor şi rafinat investigator al gândirii arhaice, cunoscor al tehnicilor yoga şi istoric al religiilor, erudit interpret al...

Curentul Latinist

Curentul latinist reprezinta prelungirea si amplificarea ideilor Scolii Ardelene in cursul secolulul al XIX-lea, actiunea lui desfasurandu-se...

George Bacovia - Reprezentant al Simbolismului

Simbolismul este un curent literar ce a luat naștere în a doua jumătate a secolului al XIX-lea în literatura franceză, ca o reacție la retorismul...

Originea și Evoluția Limbii Române

Istoricii antici fixeaza catre mijlocul secolului al VIII-lea i.e.n. (mai precis,in 753)data intemeierii Romei de catre legendarul Ro-mulus. Ne...

Lesson Plan - World Class, Longman

-School : no. 10 Bacau -Teacher Level : beginners -Time : 50’ -Grade : 5th -Textbook: World Class, Longman -Lesson: Following people...

Curs - Lucian Blaga

I. Autorul şi opera sa (1895 - 1961) S-a născut la 9 mai 1895, în satul Lancrăm, lângă Sebeş - Alba. Era al nouălea copil, ultimul, al preotului...

Seminar Lucian Blaga

OBIECTIVE: Principalul obiectiv al cursului constã în (re)familiarizarea studentilor cu opera filosoficã a lui Lucian Blaga, îndeosebi cu acele...

Bazele Agrobiologice ale Mecanizării

Tema: Pedologia ca ştiinţă Subiectele: 1. Obiectivele pedologiei ca ştiinţă. Solul şi factorii de solificare 2. Noţiuni de fertilitate. Tipuri...

Te-ar putea interesa și

Cultul Morților la Poporul Român

CAPITOLUL I DESPRE NEMURIREA SUFLETULUI I.1. Despre trup şi suflet Singura fiinţă pământească frământată de dorul necunoscutului este omul. Omul...

Mitologia morții. zeii morții

Argument Mitologia Morţii. Zeii Morţii este o temă fundamentală care gravitează în jurul fenomenului indispensabil oricărei culturi - moartea....

Linearitatea și Ciclicitatea Timpului din Perspectivă filosofic-religioasă

Linearitatea şi ciclicitatea timpului din perspectivă filosofic-religioasă Cu referire specială la proiecţiile „formei” timpului în arhitectura...

Orfismul - Pretinse legături între orfism și creștinism

Introducere În paginile ce urmează nu se va găsi decât o contribuție foarte limitată la studiul unei probleme dintre cele mai obscure și mai...

Imaginea celuilalt în proza diaristică a lui Mircea Eliade

ARGUMENT Prezenta lucrare “ Imaginea celuilalt în opera diaristica ( MEMORII Vol. I-II ) a lui Mircea Eliade “ îsi propune sa ia în discutie...

Dimensiuni ale Fantasticului

INTRODUCERE Despre fantastic au apărut numeroase studii cu caracter teoretic dar şi aplicativ, de pe poziţii diferite: studii istorico-literare...

Ființe malefice în mitologia populară românească - sburatorul

CAP.1 MITUL —CONSIDERAŢII TEORETICE În zorii umanităţii, angoasa provocată omului de raportarea la universul cunoscut (Tărâmul acesta) şi la cel...

Andrei Oisteanu - Imaginea evreului în cultura română

ANDREI OISTEANU (n. 1948) este cercetãtor în domeniul etnologiei, antropologiei culturale, imagologiei si istoriei religiilor; este membru al...

Ai nevoie de altceva?